FAQ – Spørsmål og svar
Kan jeg stikke innom?
Nå som Trykk 24 har blitt en rendyrket nettbutikk, så blir det litt vanskelig med fysisk oppmøte. Vi kjøper produksjon av trykksakene der det er mest hensiktsmessig, hovedsakelig i Oslo-området, så dine trykksaker kan bli produsert på ulike lokasjoner.
Kan jeg fortsatt hente selv?
Ja! Oslo digitaltrykk AS (i krysset Rådhusgt./Dronningens gt.) fungerer som hentepunkt for alle trykksaker fra Trykk24.no – uavhengig av hvor det er produsert.
Kan jeg betale ved henting?
Nei, du kan velge å betale via Klarna eller Vipps, eller få tilsendt faktura når du fullfører kjøpet. Du kan ikke betale ved henting av varene.
Hvorfor må jeg velge størrelse før jeg kan få pris?
Størrelsen bestemmer i stor grad prisen. Trykk 24s online kalkulator beregner hvor mange av et objekt som får plass på arket, og beregner deretter det totale antallet trykksider og det totale antallet av gitt papirtype som brukes til din trykksak. Derfor må vi vite størrelse for å kunne kalkulere prisen på din trykksak.
Er kvaliteten like god som tidligere?
Ja! Vi kjøper kun produksjon hos samarbeidspartnere som har like bra eller bedre maskinpark enn vi hadde i våre gamle lokaler.
Er prisene de samme som tidligere?
Noen priser er justert litt pga høyere innkjøpspriser på papir, mens noen produkter har fått lavere pris enn tidligere grunnet mer effektiv produksjon. Noen opplag av noen produkter er rimeligere og noen er litt dyrere, avhengig av produksjonsmetode. Men det skal ikke være store forskjeller fra tidligere. Velg produkt og sjekk priser på de opplagene du ønsker.
Hvorfor oppgis prisen eks. mva.?
De aller fleste trykksaker bestilles av bedrifter og det er derfor sedvane for trykkerier å oppgi pris eks. mva. Siden Trykk 24 også har oppdrag fra privatpersoner viser vi også prisen inkl. mva. Noen trykksaker er etter lov fritatt for mva, se under.
Er min trykksak fritatt for mva?
Trykkerier i Norge kan fakturere eks. mva for de trykksaker som etter lov kan være fritatt for mva. Blant våre produksjoner gjelder det i hovedsak medlemsblader (forutsatt at medlemsorganisasjonen og medlemsbladet oppfyller gitte kriterier) og eksport til utlandet. Lurer du på om dette gjelder for din bestilling, så ta kontakt på info@trykk24.no
Jeg fikk ikke til å laste opp fil under bestilling
Fullfør bestillingen likevel, uten å laste opp filen. Hvis du fikk feilmelding så kan du bruke denne filopplasteren i stedet (åpnes i ny fane). Skriv da gjerne ordrenr ditt i kommentarfeltet.
Filen min ble «ikke godkjent for produksjon»
Alle filer går gjennom en preflight som rapporterer om evt. tekniske feil på filen før den går i trykken. I de fleste tilfeller gjelder dette for lav oppløsning på bilder og evt. manglende fonter.
- Her får du tips om hvordan du lager en trykklar PDF.
- Her kan du ettersende filer til produksjon (hvis du har bestilt uten at filen var klar, eller om du har fikset på en fil som ikke ble godkjent for produksjon)
Kan jeg få hjelp til bestilling?
Selvfølgelig. Vi er tilgjengelige på både e-post og telefon hvis du trenger å rådføre deg med oss før du bestiller, men selve bestillingen må du legge inn selv på nett. Er du usikker på noe så kan du sjekke siden med tips og triks til hvordan du skal forberede filen til trykk. Bruk gjerne notatfeltet på bestillingen til å be oss holde ekstra øye med noe du er usikker på.
Kan jeg få prøvetrykk?
På enkelte produkter kan du velge å få et prøvetrykk før vi trykker hovedopplaget, på produktene dette gjelder er det en boks du må huke av på under bestilling. Prisen varierer i forhold til produktet og hva kostnadene er for å lage prøvetrykket. Du må legge inn en ordre av varen for å få kjøpt med prøvetrykket. Om ikke noe annet er avtalt har du to uker på å evaluere prøvetrykket og komme med tilbakemeldinger og en evt ny trykkfil. Om du ikke har kommet med tilbakemelding etter denne tiden, vil vi trykke opp opplaget med originalfilen vi har motatt.